Doelstelling
De meeste kinderen die op De Overbrugging komen, laten moeilijk gedrag zien. Gedrag wat vaak niet begrepen wordt. Met dit gedrag geven ze aan dat er iets aan de hand is en dat ze hulp nodig hebben. Tijdens de periode op De Overbrugging richten we ons op wat de onderliggende reden is waardoor gedrag veroorzaakt wordt. Het is bij deze kinderen geen onwil maar onmacht.
De doelstelling voor plaatsing op de Overbugging wordt vooraf vastgesteld door school van herkomst, De Overbrugging en ouders.
Gedurende de Overbruggingsperiode richten we ons tegelijkertijd ook op vaardigheden die de kinderen nodig hebben om weer weerbaarder te worden zodat ze zich goed staande kunnen houden in het onderwijs. Veel kinderen (en vaak ook hun ouders) zijn beschadigd door de ervaringen van de afgelopen periode en succeservaringen en zo het opbouwen van vertrouwen in daarom ook erg belangrijk.
Op deze manier zijn we in een relatief korte periode in staat om de onderwijsbehoeften van een kind in kaart te brengen en zo een goed advies te geven voor een passende onderwijsplek voor een kind.