Onderwijs
Bij ons op school zit elk kind in een kleine basisgroep van ongeveer 15 kinderen. Met alle groepen werken we in 3 kernteams: onderbouw (groep 1-4), middenbouw (groep 5-6) en bovenbouw (groep 7-8). Binnen ieder kernteam werken de collega’s nauw samen om goed onderwijs te verzorgen. Het is een echt team op maat, want vanaf groep 5 werken we groepsdoorbrekend: bij de hoofdvakken – rekenen, spelling en lezen – krijgen de kinderen les in niveaugroepen. Ieder kind krijgt dus op zijn of haar eigen niveau instructie.
‘We vergelijken kinderen niet met de groep, maar met zichzelf. Hierdoor leren ze hun eigen talenten kennen en kunnen ze daarin groeien.’
We zijn altijd onderweg met de kinderen en geven nooit op: wendbaar, vasthoudend en zelfbewust. Hierbij werken we graag samen met de ouders, want zij kennen hun eigen kind het beste. Daarnaast hebben we allerlei disciplines in huis, waardoor we samen veel zorg kunnen leveren: van jeugdhulpverleners tot orthopedagogen en van fysiotherapeuten tot logopedisten.
Sociaal-emotionele ontwikkeling
Niet alleen het leren van de hoofdvakken is belangrijk, ook besteden we veel aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van ieder kind. Juist meer dan op ‘reguliere’ scholen, want veel kinderen die bij ons op school binnenkomen zijn voortdurend op hun hoede. Terwijl het juist van belang is dat ze zich veilig voelen, om tot bloei te komen en zich te ontwikkelen.
‘Door in mijn gedachten steeds uit te gaan van kracht en trots zie ik de leerling vooruitgaan op manieren die ik niet heb bedacht. Lesgeven is groeien.’ – een leraar
Om zelfvertrouwen en vertrouwen in anderen te ontwikkelen krijgen alle kinderen Rots en Water-lessen en het Programma Alternatieve Denkstrategieën (PAD). Bij Rots en Water-lessen gaan we uit van vier hoofdthema’s: rots zijn (standvastig), water zijn (meebewegen), empathie & communicatie en grenzen aangeven & herkennen. Bij PAD staan vier andere thema’s centraal: zelfbeeld, zelfcontrole, gevoelens en problemen oplossen.
Structuur en rust
Om ervoor te zorgen dat elk kind lekker in zijn vel zit, zorgen we daarnaast voor een goede, positieve sfeer op school en voor structuur. Een gestructureerde en rustige omgeving is een voorwaarde om te kunnen leren. Iedere dag heeft een vast ritme, wat voor herkenbaarheid en duidelijkheid zorgt.
En iedere dag start met een bijbelles, gebed of lied. De Brug is een christelijke school waar iedereen welkom is en waar liefde en respect voor de ander de boventoon voeren. Ieder kind is een parel in Gods hand en iedere parel verdient het om zichtbaar te worden en zelfvertrouwen te ontwikkelen.